امیر

سلام

امیر

سلام

ایران خود را برای حرکت نهایی و مات کردن آمریکا آماده می‌کند

یک نشریه آمریکایی نوشت: اعلام مواضع ایران به طور آشکار و عمومی از سوی رهبری این کشور منعکس کننده راهبردهای هوشمندانه به هدف ضربه زدن به اساس سیاست‌های آمریکا است و در واقع ایران خود را آماده مات کردن رقیب می‌کند.

خبرگزاری فارس: ایران خود را برای حرکت نهایی و مات کردن آمریکا آماده می‌کند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دو ماهنامه آمریکایی «نشنال اینترست» در گزارشی پیرامون «آینده مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه  1+5» نوشت: می‌توان بازی شطرنج‌ گونه ایران  را در مذاکرات هسته‌ای مشاهده کرد، بازی منطقی که گفته می‌شود از ایران نشات گرفته است. ایران با کسب موفقیت در مذاکرات با گروه« 1+5» حال در تلاش برای جلوگیری از بازرسی ماموران آژانس بین‌المللی هسته‌ای از تاسیسات نظامی‌اش است.

بر اساس این گزارش، اگر این تحلیل‌ها انعکاس دهنده مواضع‌ آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران باشد،اعلام مواضع ایران به طور آشکار و عمومی منعکس کننده راهبردهای هوشمندانه ایران به هدف ضربه زدن به اساس سیاست‌های آمریکا بعد از توافق هسته‌ای است و ایران در واقع خود را آماده حرکت نهایی که مات کردن رقیب است ، می‌کند.

نشنال اینترست با اشاره به  خطوط قرمزی ترسیمی رهبر معظم انقلاب ایران در عدم گفت‌و‌گو با دانشمندان هسته‌ای و نیز عدم بازرسی از تاسیسات نظامی ایران،نوشت: این خط قرمز تنها یک خیال نیست بلکه گامی با تدبیر از سوی رهبری ایران است. هدف اول این کشور بدست آوردن حق غنی سازی اورانیوم با وجود مخالفت های شورای امنیت سازمان ملل متحد بود که به طور بالفعل این حق را در نوامابر 2013 بدست آورد. این خود علامتی برای باز کردن جبهه دوم یعنی ابعاد برنامه هسته‌ای ایران بود.

گزاره برگ منتشره از سوی کاخ سفید در فروردین سال جاری بعد از لوزان نیز نشان از موفقیت ایران در بدست آوردن هدف دوم بود.

بر اساس گزاره برگ آمریکا، هیچ کدام از تاسیسات هسته‌ای ایران تعطیل نمی‌شوند. در واقع بیانیه لوزان آخرین گام ابداعی راهبردی ایران برای مسئله بازرسی از تاسیسات نظامی و برهم زدن این مسئله بود.

این نشریه آمریکایی در ادامه با اشاره به تلاش آمریکا برای ایجاد ساز و کار بازرسی‌های دقیق و دسترسی کامل ماموران آژانس بین‌المللی هسته‌ای به چرخه برنامه هسته‌ای ایران و این که چنین راهبردی به عنوان پایه ممنوعیت در مسیر برنامه هسته‌ای ایران بعد از توافق هسته‌ای نهایی است،نوشت:  رهبری ایران با درک این مهم حال مسیر امتیاز گرفتن از آمریکا در مذاکرات بابت جزییات بازرسی است.بعد از محدود کردن سیاست آمریکا در این مسیر به عنوان شرط اصلی و اساسی ادامه مذاکرات،حال رهبری ایران در پی مات کردن حریف است.  نبرد در زمینه بازرسی‌های بین‌المللی نبرد کامل در مسیر مذاکرات است.

در انتهای این مطلب نشریه یاد شده با اشاره به لزوم فشار بر ایران برای پذیرش پروتکل الحاقی نوشت: در نهایت یک پیش نیاز برای شفاف سازی ابعاد برنامه هسته‌ای ایران در گذشته و حال و استعلام‌های آژانس بین‌المللی هسته‌ای در باره این فعالیت‌ها و پی بردن به تلاش‌های مخفی ایران در گذشته و اطمینان از این که این برنامه‌ها در‌ آینده دوباره آغاز نشوند  لازم است. بنابر این لزوم بازرسی‌ها، پذیرش پروتکل الحاقی از سوی ایران و استعلام‌های آژانس بین المللی هسته‌ای به عنوان 3 ستون مهم برای جلوگیری از مات شدن در بازی با ایران و این‌که این کشور در آینده توافق را نقض نکند،می‌باشد.

انتهای پیام/

درخواست طالبان برای افتتاح دفترنمایندگی در تهران

برگزاری رسمی ترکیه مدعی شد هیات طالبان افغانستان در سفر به ایران درخواست رسمی افتتاح دفتر نمایندگی در تهران را ارائه کرده است.

به گزارش عصرایران، خبرگزاری رسمی ترکیه (آناتولی) به نقل از یکی از فرماندهان ارشد طالبان افغانستان ادعا کرد: هیات 11 نفره از طالبان افغانستان در سفری سه روزه به تهران آمد و با شماری از مقامات ایرانی از جمله محمدجواد ظریف وزیر خارجه دیدار کرد.

ریاست این هیات از طالبان برعهده ملا اختر منصور رئیس شورای کویته بود.
در این سفر، طالبان افغانستان خواستار کمک ایران به مبارزه با داعش و نظامیان آمریکایی در افغانستان شده است.

مراسم افتتاح دفتر نمایندگی طالبان افغانستان در دوحه قطر
خبرگزاری ترکیه: درخواست طالبان برای افتتاح دفتر در تهران
این منبع آگاه ادامه داد: هیات طالبان افغانستان در روز 9 ژوئیه (19 خرداد 1394) به افغانستان برگشت و دولت ایران از درخواست طالبان، استقبال کرد.

قبل از این شماری از خبرگزاری های شبه رسمی در ایران از سفر هیاتی از طالبان افغانستان به ایران خبر داده بودند.
 

چراغ سبز مسکوبرای کودتا علیه بشار اسد

درت های غربی تلاش می کنند پیروان طایفه علوی را راضی کنند که به فکر کودتا علیه بشار اسد بیفتند و دائما آنها را توجیه می کنند که این کار به سود آنها است.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، ناظران می گویند غربی ها تلاش دارند که طرفداران اسد را به مجموعه ای قابل قبول نزد مخالفان اسد بقبولانند و آنها را وارد مرحله انتقالی ای کنند که اسد جایی در آن ندارد.

ایالات متحده امریکا و روسیه بر این اعتقادند که اکنون بیش از هر زمانی فرصت برای کنار زدن اسد از قدرت فراهم شده و باید دیر یا زود مذاکرات را برای حکومت آینده مشارکتی ترتیب داد.

این در حالی است که مخالفان مسلح اسد در جبهه های مختلف شمال و جنوب در حال پیشروی به سمت مناطق استراتژیک هستند و تلاش دارند عرصه را به نیروهای سوری تنگ کنند.

نزدیک شدن مخالفان مسلح به زادگاه بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه از یک سو و تسلط کامل بر جنوب سوریه از سوی دیگر مخالفان را بر آن داشته که سریع تر از هر زمانی به سمت دمشق، پایتخت سوریه حرکت کنند. مساله ای که سبب شده بیش از هر زمانی فشار بر طرفداران نظام اسد وارد آید و خود را در معرض جنگ در شهرها و روستاهای خود ببینند. مساله ای که موجب شده به دیگر مناطق تحت نفوذ حکومت سوریه و طرفداران آن فرار کنند.

البته این به معنای پایان کار اسد یا پایان جنگ سوریه نیست. مخالفان مسلح می گویند تا زمانی که راه حل سیاسی پیدا نشده و تا زمانی که افق سیاسی روشن نیست، جنگ هم ادامه دارد. به ویژه که نیروهای اسد مقاومت سرسختانه ای را از خود نشان می دهند و حاضر نیستند به این سادگی از میدان نبرد خارج شوند. در عین حال شکست های فعلی به این معنا نیست که نیروهای ارتش در شهرهای دیگر تن به شکست خواهند داد.

در مورد روسیه باید گفت مسکو احساس می کند هر چه بشار اسد ضعیف تر شود از تاثیرگذاری آن در سوریه نیز کاسته می شود. برخی ناظران مسائل سوریه می گویند که مسکو به این باور رسیده است که می توان اسد را قربانی کرد و از او به عنوان ابزاری برای تحت فشار گذاشتن غرب برای رسیدن به دستاوردهای دیگر در پرونده های دیگر، در راس همه اوکراین، استفاده کرد. برای همین روس ها خوب می دانند که ایفای نقش در تحقق صلح در سوریه و آغاز مرحله انتقالی تنها تضمین برای حفظ مصالحشان است.

منابع آگاه می گویند که مسکو اخیرا به کشورهای غربی پیشنهاد داده آمادگی دارد که از هر گونه کودتایی علیه بشار اسد از داخل طایفه علوی استقبال کند و از هر فردی که این مسئولیت را بر عهده بگیرد حمایت خواهد کرد تا زمینه برای آغاز مرحله جدیدی در سوریه فراهم شود.

یکی از مخالفان سوری که روزنامه العرب نامی از او به میان نیاورده است در این باره می گوید: «کشورهای غربی و روسیه احساس می کنند که نیروهای مخالف سوری به طور غیر قابل انتظاری بیشتر از هر زمانی در حال پیشروی در میدان جنگ در سوریه هستند.»

وی در ادامه می افزاید: «این مساله سبب شده است تا کشورهای غربی و روسیه سوار یک مرکب شوند و به فکر تسریع کودتای علوی ها علیه اسد بیفتند. آنها می گویند اگر در گذشته کنار زدن اسد به سود مخالفان تمام می شد امروز کنار زدن او به سود علوی ها بیش از مخالفان تمام خواهد شد.»
منبع: دیپلماسی ایرانی
 
۱۳۹۴-۰۳-۲۴ ۱۴:۲۴:۳۷