امیر

سلام

امیر

سلام

فرهنگ انقلاب به معنای درشت گویی و شعار نیست/ما جامعه دانش بنیان می خواهیم

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح یکشنبه در نخستین نشست هم اندیشی فعالان اقتصاد دانش بنیان و نوآوری که در سالن اجلاس سران برگزار شد، این مطلب را بیان کرد.
وی با بیان اینکه جامعه دانش بنیان، جامعه ای است که علم احترام خود را دارد و مدیریت، حرکت و سخن گفتنش پشتوانه علمی داشته باشد، افزود: هرکجا از علم و دانش استفاده کردیم، حتی در ترویج دین، اگر از علم و دانش استفاده کردیم و قول ما قول سدید بود و سخن محکم و استوار گفتیم، آنگاه موفق خواهیم بود.
روحانی ادامه داد: هرجا مدیریتی در چارچوب دانش بود، درست حرکت کردیم و هر کجا مبنای تصمیم گیری ما در پایه علمی بود، توانستیم موفق باشیم؛ و هر کجا با احساسات، شعار و رقابت های ناسالم حرکت کردیم، موفق نشدیم.
رئیس جمهوری تاکید کرد:هیچ ملتی به قدرت، ثروت و پیشرفت نرسید مگر در سایه پیشرفت علم و دانش و فناوری. امروز پایه اصلی قدرت ملی و ثروت ملی دانش است، حتی اگر می خواهیم امنیت ملی را هم حفظ کنیم، پایه آن دانش است.
روحانی با بیان این که اگر می خواهیم با دنیا حرف بزنیم و تعامل کنیم نیز پایه آن دانش است، اضافه کرد: اگر در یک مذاکرات سرنوشت ساز تاریخی در برابر 6 قدرت دنیا بنشینیم، حرف بزینم و موفق شویم پایه آن دانش بود، اثر دانشگاه ها، اساتید و بزرگان بود.
وی یادآور شد: اگر بهترین و اندیشمندترین مذاکره کننده در بخش سیاسی، فنی و اقتصادی را به کار نمی گرفتیم، قطعا ما در مذاکرات موفق نمی شدیم. البته در کنار این علم و دانش، ایستادگی، مقاومت و شهامت یعنی فرهنگ ایرانی انقلابی هم اهمیت داشت.
رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: لازم می دانم تکرار کنم فرهنگ انقلابی یعنی استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی، بنابراین کسی اشتباه نکند.
روحانی اضافه کرد: فرهنگ انقلاب بر مبنای زبان اعتراض، درشت گویی و شعار نیست. انقلاب یعنی استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی؛ یعنی مردم تعریف کردند در زمان پیروزی انقلاب و گفتند استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی می خواهیم.
وی افزود: کسی که می خواهد امروز در مسیر درست به اهداف خود برسد، نیاز به علم، دانش، فرهنگ دینی و ملی به معنای ایرانی و اسلامی داریم.
رئیس جمهوری گفت: روز اولی که دولت تشکیل شد، تیم سیاسی را صدا کردم و اولین بحث، مذاکرات هسته ای بود؛ اولین نکته در مذاکرات این بود که باید مذاکراتی انجام دهیم که پایانش لغو 6 قطعنامه ظالمانه تحریم باشد که علیه ملت وضع شده است و باید پایان مذاکرات راه خروج ایران از فصل 7 شورای امنیت سازمان ملل باشد.
روحانی با بیان این که الان نمی خواهم این موضوعات را تفسیر کنم، افزود: اما سخت بود برای همه باور کردن این که آیا پای میز مذاکره می توان قطعنامه فصل 7 شورای امنیت سازمان ملل را لغو کرد. مگر تا حالا چنین اقدامی شده است؟ در تاریخ سازمان ملل سراغ نداریم و این اولین بار است که بعد از 70 سال، 6 قطعنامه فصل 7 شورای امنیت بدون این که لحظه ای اجرا شده باشد، لغو شود.
وی اظهار داشت: چطور می توانیم وقتی می گوییم فناوری، جامعه دانش بنیان و ده ها رشته علمی های تک، اما فناوری نرم هم در کنار اینها وجود دارد و آن جایی است که می نشینیم تا اقتصاد را از رکود خارج کنیم و این دانش از نوع نرم است.
رئیس دولت تدبیر و امید با اشاره به این که نیاز به فناوری نرم داریم، گفت: وقتی در مذاکرات مهم همانند بازیکن قوی شطرنج با سیاستمداران روبه روی هم می نشینیم و به هدف دست می یابیم، همان فناوری نرم است.
روحانی افزود: ما در مذاکرات هسته ای در زمینه فناوری هسته ای و مسایل علمی آن، در زمینه مسایل حقوقی در رابطه با آژانس و مقررات بین المللی، در زمینه اقتصادی و نحوه رفع انواع تحریم های اقتصادی و در زمینه سیاسی در هر چهار زمینه بهترین متخصصان را پای میز مذاکره بردیم.
وی خاطرنشان کرد: این کار بسیار مهم بود. امروز شما از همه مذاکره کنندگان که یکی یکی به تهران می آیند،بپرسید؛ هر کدام می آیند از فضای منطقی جلسه و قدرت تیم مذاکره کننده می گویند که برای کشور، دانشگاه ها و برای ملت ما افتخار است.
رئیس شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: ما توانستیم در یک زمینه فناوری نرم در برابر بزرگترین قدرت های جهان نه تنها رقابت کنیم و بازار را بگیریم بلکه بالاتر از آن، توانستیم به اهداف ملی دست یابیم.

**تاکید بر همکاری فناورانه با جهان
رئیس جمهوری به موضوع فضای پس از مذاکرات و تصویب برجام هم اشاره کرد و گفت: بعد از مذاکره، فضای پس از مذاکرات است، موضوعی است که در این جلسه که صاحبان اندیشه، نخبگان و بانوان و جوانان فرهیخته حضور دارند، اشاره کنیم.
روحانی افزود: فضای پس از توافق به نفع تحقیقات، نخبگان، شرکت های دانش بنیان، پژوهش و تحقیقات خواهد بود.
وی یادآور شد: اگر دیروز برای دسترسی به یک مجله، نرم افزار و یا سخت افزار به خاطر تحریم ها دچار مشکل بودیم، اگر دیروز برای عرضه فناوری به دنیا یا فتح بازاری حداقل در بخش نقل و انتقال پولی و مالی با مشکل مواجه بودیم؛ اگر دیروز بسیاری از کشورها فناوری جدید را به ما نمی دادند، الان که نگاه می کنیم 10 سال از نظر فناوری عقب هستیم.
رئیس جمهوری تصریح کرد:همین شرکت های دانش بنیان می توانند پیشتاز تحویل گرفتن فناوری برتر و نوتر باشند و ما باید ما یک همکاری فناورانه با دنیا شروع کنیم.

متناسب با تهدیدات، برای رویارویی با آنها، سلاح تولید کرده ایم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان روز یکشنبه در حاشیه بازدید از یگان های حاضر در رزمایش «محرم» که در منطقه عمومی غرب و شمالغرب کشور برگزار خواهد شد، در جمع خبرنگاران افزود: این رزمایش متناسب با تهدیدات طراحی شده و اجرا می شود.
وی ادامه داد: یکی از اهداف برگزاری رزمایش ها، حفظ و ارتقا توان نیروها است.
امیر پوردستان افزود: با توجه به تهدیدات در فضای نیابتی، وظیفه ما این است که متناسب با تهدیدات خود را آماده کنیم و توان نیروها را افزایش دهیم.
فرمانده نیروی زمینی ارتش تاکید کرد: به مردم این اطمینان را می دهیم که آسوده خاطر باشند زیرا هیچ تهدیدی متوجه آنها نمی شود.
امیر پوردستان در رابطه با پیام رزمایش «محرم» گفت: به کسانی که خیال خام تهدید را در سر دارند می گوییم که پاسخ سربازان جمهوری اسلامی ایران سخت، کوبنده و خشن خواهد بود.
وی با بیان اینکه اکنون با تهدید گروهک های تروریستی تکفیری تحت حمایت آمریکا مواجه هستیم، افزود: نیروی زمینی یگان های واکنش سریع را تشکیل داده که قابلیت انجام عملیات در هر شرایطی را دارند و از قدرت بالایی بهره می برند.
امیرپوردستان گفت: این یگان ها از حمایت پدافند هوایی و نیروی هوایی نیز بهره می برند.
وی افزود: با همکاری های صنعت دفاعی، برای مقابله با تهدیدات، سلاح هایی را تولید کرده ایم.
فرمانده نیروی زمینی ارتش در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یگان های حاضر برای اجرای رزمایش محرم در آمادگی کامل به سر می برند.
رزمایش «محرم» دوشنبه و سه شنبه هفته جاری با حضور نیروی زمینی و هوایی ارتش و قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) در منطقه عمومی غرب و شمالغرب کشور برگزار می شود.
اجتمام ** 7445 ** 9314 ** 1071