امیر

سلام

امیر

سلام

ادعای سی ان ان درباره تنش بین ایران و عربستان

سی ان ان در گزارشی به قلم "کاترین ای شواچت" و "ماریانو کاستیو" نوشت: اعدام یک روحانی برجسته شیعه در عربستان، به آتش درگیری‌ها میان ریاض و تهران دامن زد و هریک از کشورهای منطقه موضعی در راستای حمایت و یا تقبیح این اعدام در پیش گرفتند. کشورهای عرب حوزه خلیج فارس اغلب به جبهه عربستان متمایل شدند؛ حال آنکه کشورهای مانند چین یا روسیه که از دوستان ایران هستند، حاضر به محکوم کردن حمله به سفارت عربستان در تهران نشدند.

سی ان ان در ادامه این گزارش نوشت: اعدام شیخ "نمر النمر" بر دشمنی دیرینه ایران و عربستان ارتباط دارد. ریاض در سالهای گذشته نیز از هیچ اقدامی در جهت ضربه زدن به اقلیت شیعه این کشور که تحت حمایت ایران هستند، دریغ نکرده بود. هنوز ساعتی از انتشار خبر اعدام شیخ نمر نگذشته بود که تظاهرات گسترده‌ای در ایران برای محکوم کردن این اقدام به راه افتاد. عده‌ای خودسرانه به ساختمان سفارت عربستان حمله کردند و با آسیب رساندن به اموال سفارتخانه و آتش زدن بخشی از آن موجب شدند، ریاض واکنش تندی نسبت به آن نشان دهد. همین موضوع کافی بود تا عربستان روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کند و به دنبال آن بحرین و سودان نیز همین کار را کردند. امارات متحده عربی نیز روابط دیپلماتیک خود را با ایران تا سطح کاردار کاهش داد. باوجود تحولات یاد شده، ایران و عربستان باز هم بر مواضع خود تاکید کردند. این دو کشور در مبارزه با داعش و حل بحران داخلی سوریه ایفاگر نقش مهمی هستند و مشخص نیست پس از قطع روابط دیپلماتیک ریاض و تهران، رسیدگی به چالش‌های منطقه‌ای چگونه خواهد بود.

سی ان ان در ادامه نوشت: عربستان تمام پروازها از ایران به این کشور و بالعکس را ممنوع اعلام کرد و هیچ نشانه‌ای مبنی بر برطرف شدن تنش‌ها میان دو طرف، دست‌کم در آینده نزدیک، باقی نگذاشت. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز اعلام کرد عربستان به دنبال بهانه‌ای بود تا سیاست‌های غیرمعقول خود را در منطقه پیش ببرد. در زمان حمله به ساختمان سفارت، سفیر عربستان در محل حضور نداشت و هیچ خطری وی را تهدید نمی‌کرد. 

سی ان ان در پایان نوشت: کشورهای منطقه با نگرانی پیگیر آخرین اخبار از نزاع مذهبی ایران و عربستان هستند. آنها ترجیح می‌دهند درگیری بوجود آمده میان تهران و ریاض بیشتر یک جنگ لفظی باشد تا اینکه به یک درگیری نظامی منتهی شود. مشکل اصلی اینجاست که هر دو کشور خود را قدرت بدون رقیب منطقه خاورمیانه می‌داند و ممکن است برای اثبات این ادعا هم که شده، دست به واکنشی نظامی زنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد