فیلم
«ابوزینب» که از 24 مهرماه در برخی سینماهای کشور اکران شده، گرچه از
هیچ چهره سرشناس و محبوب ایرانی به عنوان بازیگر بهره نمیبرد و شاید در
نگاه اول نسبت به آن بیتفاوت باشید، اتفاقا از جمله فیلمهای مهمی است که
این روزها روی پرده سینماست و ارزش تماشا را دارد. فیلمی که تصویربرداری آن
در مرز فلسطین اشغالی انجام شد و حتی سکانسهای انفجار آن، ترس و وحشت و
دستپاچگی نظامیان اسرائیلی را در پی داشت.
تصویر ابوزینب، کابوس رژیم اشغالگر
این
فیلم که براساس شخصیتها و ماجرایی واقعی ساخته شده و با سخنرانی سیدحسن
نصرالله، در این زمینه دارای سندیت هم میشود، از فیلمهایی است که سینمای
ایران طی این سالها درباره مقاومت فلسطین و لبنان مقابل تجاوزات و
وحشیگریهای رژیم اشغالگر قدس ساخته است.
دانستنیهایی درباره ابوزینب
فیلم
«ابوزینب» ماجرای واقعی مقاومت یک خانواده لبنانی در سالهای اشغال این
کشور به دست نیروهای رژیم صهیونیستی است. این فیلم روایتگر ایثار و فداکاری
مادر خانوادهای است که با تحمل رنجهای فراوان، رازی را در سینه دارد.
در
واقع مبنای ساخت این اثر، مستندی ساخته مرتضی شعبانی بود که به ماجرای یکی
از شهدای حزبالله لبنان، عامر کلاکش (با نام مستعار ابوزینب) میپرداخت.
کارگردان
این فیلم، علی غفاری است که پیشتر فیلم «استرداد» را با بازی حمید
فرخنژاد، السا کاچر، فرهاد قائمیان، علی رویینتن، بهنام تشکر، صالح
میرزاآقایی و علیرام نورایی ساخته بود؛ اثری به تهیهکنندگی محسن علیاکبری
که سیمرغ بلورین بهترین فیلم سی و یکمین جشنواره فیلم فجر را هم به دست
آورد.
غفاری با این پشتوانه، اقدام به کارگردانی پروژه «ابوزینب» به
تهیهکنندگی مرتضی شعبانی کرد. او در این فیلم از عوامل ایرانی و لبنانی
در پشت صحنه بهره برد، اما بازیگران فیلم همه از چهرههای شناخته شده
سینمای لبنان هستند؛ کارمن لبس، باسم مغنیه، عمار شلق، یوسف حداد و اغوب
دوجرجیان. فیلم «ابوزینب» اولین بار در بخش خارج از مسابقه جشنواره فیلم
فجر به نمایش درآمد، اما اخیرا از فیلمهای بخش مسابقه جشنواره فیلم مقاومت
بود. این فیلم که قرار است در کشورهای دیگری چون ترکیه، لبنان، مصر، اردن و
مراکش هم اکران شود، در یکی از حضورهای جهانی خود موفق شد جوایز بهترین
کارگردانی و بهترین بازیگر نقش اول مرد را از جشنواره فیلم نیس فرانسه کسب
کند.
روشنایی چراغ سینمای مقاومت
خوشبختانه سینمای ایران در
طول سالهای مختلف، به موضوع جریان مقاومت فلسطین و لبنان در مقابل تجاوزات
رژیم غاصب صهیونیستی توجه ویژهای داشته و در حد بضاعت و توان خود،
واکنشهای مناسبی انجام داده است. اتفاقا برخی از این عکسالعملهای فرهنگی
و سینمایی، به فیلمهایی شاخص و ماندگار هم تبدیل شدهاند.
شکارچی شنبه
«شکارچی
شنبه» یکی از مهمترین فیلمهای ضدصهیونیستی سینمای ایران است که دست روی
تولید و تفکر و آموزش جریان صهیونیستی میگذارد. علی نصیریان، به نقش
پدربزرگی که میخواهد نوه معصوم و بیگناهش را به هیولایی مخوف و خونخوار
در جریان صهیونیسم تبدیل کند، تماشایی است.
33 روز
جمال
شورجه، از فیلمسازان متعهد و دغدغهمندی بود که فیلمهای خوبی در زمینه
دفاع مقدس دارد. او در سالهای اخیر دلمشغولیهای انقلابی خود را با ساخت
فیلمهایی درباره جریان مقاومت و ضداسرائیلی نشان داده است؛ ازجمله فیلم
«33 روز» که مقاومت واقعی لبنان را مقابل اشغال و تجاوز رژیم اشغالگر قدس
به تصویر میکشد. این فیلم در جنوب لبنان فیلمبرداری شد و در برخی کشورهای
منطقه هم به نمایش عمومی درآمد.
بازمانده
این فیلم درخشان
زندهیاد سیفالله داد، حکم فیلم «روز واقعه» را در سینمای عاشورایی دارد و
همواره در خاطرهبازی و نقد و یادداشتهای مربوط به سینمای جریان مقاومت و
ضدصهیونیستی، به آن ارجاع میشود. سرنوشت پرماجرای زنی به نام صفیه در
فلسطین اشغالی سال 1948 با بازی همدلیبرانگیز و تاثیرگذار سلما مصری، بر
حافظه مخاطب ایرانی حک شده است.
برخی فیلمهای دیگر
سرب به
کارگردانی مسعود کیمیایی، آتش پنهان ساخته حبیب کاوش، قاعده بازی و هفتسنگ
به کارگردانی عبدالرضا نواب صفوی، زخم زیتون ساخته محمدرضا آهنج، هیام به
کارگردانی محمد درمنش، بیگانگان و تولدی دیگر ساخته عباس رافعی و لبنان عشق
من به کارگردانی حسن کاربخش، برخی دیگر از فیلمهای تولیدشده با موضوع
لبنان، فلسطین و جریان ضدصهیونیستی است.
نیازمند فیلمهایی با موضوع مقاومت هستیم
تابستان
دو سال پیش بود که علی غفاری، کارگردان «ابوزینب» مشغول آمادهسازی و طی
کردن آخرین مراحل پس از تولید فیلم بود. به همین بهانه در صفحه فرهنگ و هنر
روزنامه جامجم سراغ این فیلمساز رفته بودیم تا از چند و چون فیلم و
چگونگی تصویربرداری در مرز فلسطیناشغالی مطلع شویم. ذکر بخشهایی از
صحبتهای جالب غفاری در اینجا و بهمناسبت اکران «ابوزینب» خالی از لطف
نیست.
غفاری در این گپ و گفت نسبت به اکران موفق «ابوزینب» در
کشورهای منطقه ابراز امیدواری میکند و میگوید: با توجه به اینکه فیلم
بومی است و به زبان عربی تولید شده و باوجود تاریخی بودن، حرف و دغدغه روز
مردم منطقه یعنی مقاومت مردم لبنان و فلسطین در مقابل رژیم صهیونیستی را
مطرح میکند، میتواند بخوبی با تماشاگران ارتباط برقرار کند، ضمن اینکه
فیلم علاوه بر توجه ویژه به فرهنگ مقاومت به عناصر جذاب و تماشاگرپسند نیز
بیاعتنا نبوده و صحنههای خاصی هم در این خصوص در فیلم گنجانده شده است.
یکی
از نکات جالبی که غفاری به آن اشاره میکند، مربوط به یکی از سکانسهای
مهم و تعیینکننده فیلم است؛ یک سکانس انفجاری در مرز فلسطین اشغالی که
اسرائیلیها را به ترس و وحشت میاندازد.
او در این ارتباط توضیح
میدهد: ما این سکانس را در منطقهای به نام دروازه مطله و دقیقا چسبیده به
سیمخاردارهای خط مرزی جنوب لبنان و شمال فلسطین اشغالی و در محل واقعی
اتفاقی که در فیلم تماشاگران آن را میبینند، بازسازی و فیلمبرداری کردیم.
غفاری
زمان بازسازی صحنه و فیلمبرداری این سکانس را به ترتیب یک هفته و سه روز
اعلام میکند و میافزاید: در سالهای دور اشغال لبنان توسط اسرائیل و
عملیات بسیار مهمی در این منطقه اتفاق افتاد که آن را در فیلم «ابوزینب» به
تصویر کشیدیم. نکته جالب اینجا بود که حین فیلمبرداری صحنههای انفجار این
عملیات سربازان اسرائیلی پشت سیمخاردارها وحشتزده ایستاده بودند و با
حیرت این لحظات را نگاه و تصور میکردند یک جنگ واقعی شروع شده است، حتی
برنامههای تلویزیونی اسرائیل هم در شب فیلمبرداری این صحنهها به این
مساله اشاره کردند.
َ
کارگردان «ابوزینب» ادامه میدهد: البته چون
ضبط همه این صحنهها با هماهنگی و حضور نیروهای صلح سازمان ملل متحد انجام
شد، اتفاق و حادثهای رخ نداد و همه چیز آنطور که میخواستیم پیش رفت. با
این حال ترس و وحشت سربازان اسرائیلی طبیعی بود، چون آنها از کوچکترین
اقدام و حرکتی هم واهمه دارند.
غفاری در بخش دیگری از صحبتهایش،
همه مراحل این تولید مشترک ایران و لبنان را دلپذیر میخواند و میگوید: با
توجه به شباهتها و مشترکات فرهنگی ایران و لبنان هیچ مشکل و اختلافی در
زمان تولید و پس از آن نداشتیم و طرفین از کار در این پروژه اظهار رضایت
دارند.
این کارگردان درباره تولید فیلمهایی با موضوع مقاومت و
تاثیرگذاری آنها هم تاکید میکند: سینما و مخاطبان ما به تولید فیلمهایی
با موضوع مقاومت نیاز دارند. به هر حال ما به عنوان فیلمساز تلاش خود را
میکنیم و این مسئولان هستند که باید شرایط تولید و نمایش مناسب این آثار
را فراهم کنند. تولید و نمایش چنین فیلمهایی نقش اساسی و تعیینکنندهای
در نمایش فرهنگ مقاومت و افشاگری جنایتها و فجایع رژیم غاصب اسرائیل دارد و
اگر هم در کوتاهمدت تاثیر نداشته باشد، در درازمدت تاثیر مهم خود را
خواهد گذاشت.
تبلیغات شبکههای ماهوارهای برای تولیدکنندههای ایرانی در سناریویی کاملا
برنامهریزی شده و ظاهرا با هدف حمایت از تولید ملی ایران با برندهایی در
صنعت مواد غذایی و بعضا هم برخی از موسسات مالی و بانکی کشورمان آغاز شد .
در حالی برخی شبکههای ماهوارهای بخصوص «جم» این روزها سعی در تبلیغ
گسترده کارخانجات، شرکتها و بانکهای کشورمان دارند که تبلیغ کالاهای
داخلی در شبکههای ضدانقلاب، خلاف قوانین و مقررات کشور است و البته اغلب
مسئولان این شرکتها از این حرکت سؤالبرانگیز شبکههای ماهوارهای ابراز
بیاطلاعی میکنند.
تبلیغات شبکههای ماهوارهای برای
تولیدکنندههای ایرانی در سناریویی کاملا برنامهریزی شده و ظاهرا با هدف
حمایت از تولید ملی ایران با برندهایی در صنعت مواد غذایی و بعضا هم برخی
از موسسات مالی و بانکی کشورمان آغاز شد و رفتهرفته به تعدادی از شرکتهای
ایرانی سرایت کرده است.
نکته جالب اینجاست که اگرچه همه برندهای
یادشده درباره چگونگی روند تهیه و پخش این تبلیغات ابراز بیاطلاعی
میکنند؛ اما اطلاعات به کار رفته در تکتک این آگهیها کاملا بهروز و
دقیق بوده و این سوال را در ذهن مخاطبان ایجاد میکند که آیا واقعا این
آگهیها بدون هماهنگی تهیه و پخش شده است؟
خصوصا آن که دادن آگهی
تبلیغاتی به ماهوارههای ضدانقلاب، خلاف مقررات کشور است. بررسیهای جامجم
نشان میدهد با توجه به اینکه شرکتهای داخلی ارائه آگهی به شبکههای
ماهوارهای را تکذیب میکنند، علت این آگهیهای ظاهراً رایگان را باید در
برنامه بلندمدتی که گردانندگان این شبکههای خارجنشین در سر دارند، پیدا
کرد. به نظر میرسد این آگهیها، دامی است که برای فریب تولیدکنندگان داخلی
از یک سو و ضربه به رسانههای داخلی از سوی دیگر، چیده شده است.
کارشناسان
معتقدند مطابق قانون منع استفاده از تجهیزات ماهوارهای، تبلیغ کالاهای
ایرانی در کانالهای ماهوارهای ممنوع است؛ بنابراین وزارت صنعت باید با
شرکتهای متخلف برخورد کند.
مقرراتی که اجرا نمیشود
در این
زمینه بسیاری از کارشناسان و فعالان عرصه تبلیغات معتقدند بحث ممنوعیت
انجام هرگونه تبلیغات در شبکههای ماهوارهای از اواسط دهه هشتاد شمسی مطرح
شده است. اما بنا به هر دلیلی تاکنون در حد یک دستورالعمل و بخشنامه باقی
مانده است؛ تا جایی که حتی مسئولان امر برای اینکه تولیدکنندگان یا
نمایندگان انحصاری کالاهای خارجی دچار مشکلی نشوند، در این زمینه
دستورالعملی نیز تهیه و منتشر کردهاند؛ اما ظاهراً این دستورالعمل تاکنون
بلااستفاده مانده است.
دفتر تبلیغات و اطلاعرسانی معاونت امور
مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بنا به شرح وظایف
قانونی و با درک ضرورت برخورد جدی با فعالیتهای تبلیغاتی غیرقانونی
شبکههای ماهوارهای، رصد تبلیغات بازرگانی شبکههای مذکور را از ابتدای
سال 1386 در دستور کار خود قرار داده است و هماکنون با بهرهگیری از
امکانات و تجهیزات موردنیاز، تمامی شبکههای فارسیزبان غیرقانونی را به
صورت روزانه و مستمر بررسی میکند.
در دستورالعمل یادشده برای
جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده، اخلال و از همه مهمتر حمایت از تولیدات
داخلی، یازده ارگان و نهاد قانونی به صورت همزمان و همراستا مسئول رسیدگی
این مهم معرفی شده است تا در مقابله با نیات سوء رسانههای بیگانه در بازار
و اقتصاد کشورمان دست به دست یکدیگر داده و مانع از هرگونه اخلال شوند.
جرم محرز
سیدحسین
عربنجفی، کارشناس حقوق تجارت با اشاره به افزایش روند تبلیغات کالاهای
ایرانی در کانالهای ماهوارهای به خبرنگار ما گفت: در این زمینه قانون
صریحی که تبلیغ کالا و خدمات را در کانالهای ماهوارهای منع کرده باشد،
فارغ از این که شبکه تلویزیونی یا رادیویی انقلابی یا ضدانقلاب باشد، وجود
ندارد.
عربنجفی تاکید کرد: با در نظر گرفتن اینکه قانون مشخص و
صریحی نداریم بسیار ضروری است که مجلس شورای اسلامی با رعایت تمامی جوانب
سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی حقوق بشری قانونی را وضع کند.
وی
تصریح کرد: البته نباید فراموش کنیم اگر اشخاصی با شبکههایی که دشمنی
آنها با جمهوری اسلامی مشخص شده، تبانی نمایند که جرائمی بر ضد امنیت ملی
کشورمان مرتکب شوند یا وسایل ارتکاب آن را فراهم کنند، مجرم و قابل مجازات
خواهند بود. لذا اگر کسانی با سفارش پخش تبلیغات کالا و خدمات به شبکههای
ماهوارهای با قصد و هدف کمک و تقویت مالی این شبکهها برای ادامه حیات به
منظور ساخت، تولید و پخش برنامههای ضد امنیت داخلی و خارجی کشور و یا خلاف
اخلاق حسنه و عفت عمومی اقدام کنند، طبق مقررات قانون مجازات اسلامی قابل
تعقیب جزایی و مجازات هستند.
این کارشناس حقوقی درباره جایگاه رسانه
ملی برای مقابله با این روند گفت: به عنوان مثال رسانه ملی میتواند برای
کمک به صاحبان صنایع داخلی برای کارخانجات و تولیدکنندگان بومی تخفیف قائل
شود تا از این طریق آنها را ترغیب به سفارش تبلیغات به رسانه ملی کشورمان
نماید.
عربنجفی تصریح کرد: البته این اقدام تنها متوجه رسانه ملی
نیست، بلکه شهرداریهای مراکز استانها نیز میتوانند با واگذاری ابزارهای
تبلیغاتی مثل بیلبورد در سطح شهر به تولیدکنندگان و بازرگانان داخلی در این
مسیر کمک کنند تا تمایلی به عرضه تبلیغات در شبکههای ماهوارهای نداشته
باشند.
مجلس وارد عمل شود
در همین حال حسن نوروزی، سخنگوی
کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس درباره تبلیغات کالاهای ایرانی در کانالهای
ماهوارهای گفت: اینکه بگوییم این تبلیغات، اشکالی ندارد، منطقی نیست چون
همه میدانیم شیطنتهایی همواره علیه جمهوری اسلامی ایران از سوی بیگانگان
صورت میگیرد بنابراین بهتر است برای جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده یک مرجع
مشخص در این زمینه معرفی شود.
وی تصریح کرد: لازم است مسئولان در
این زمینه لایحهای را به مجلس ارائه دهند تا کمیسیونهای تخصصی در این
زمینه تصمیمگیری و قانون مناسبی هم تدوین شود. یا اینکه اگر شرایط برای
ارائه لایحه مهیا نیست خود کمیسیون قضایی میتواند وارد عمل شده و در این
زمینه گام بردارد.
برخلاف منافع ملی ایران است
در همین حال
علی اسدی، عضو کمیسیون صنایع گفت: اگرچه هنوز قانونی مشخص درباره ممنوعیت
سفارش آگهی تبلیغاتی به کانالهای ماهوارهای نداریم اما اگر به قانون
ممنوعیت استفاده از تجهیزات ماهوارهای برای دریافت کانالهای خارجی توجه
داشته باشیم، کاملا واضح است که این کار غیرقانونی و خلاف است.
اسدی
در ادامه افزود: نکته دیگری که باید تولیدکنندگان و سفارشدهندگان آگهی به
کانالهای خارجی مدنظر داشته باشند این است که این کار هیچ منافع اقتصادی
برای کشورمان به ارمغان نخواهد آورد و فقط کمک کردن به این کانالهای
ضدانقلابی برای تجهیز بیشتر خود جهت مقابله با آرمانهای اسلامی ایرانی
کشورمان خواهد بود.
وی تاکید کرد: برخی از کارشناسان و فعالان صنفی
با استناد اینکه این کار باعث بازارسازی برای ایران میشود ظاهرا موافق
تبلیغات کالاهای ایرانی در کانالهای ماهوارهای ضدانقلاب هستند ولی این
افراد باید توجه داشته باشند جامعه هدف این کانالها کدام کشورهاست و این
کشورها آیا دور از دسترس تولیدات باکیفیت کشورمان بودهاند که کانالهای
بیگانه بخواهند برای ما بازارسازی کنند؟
عضو کمیسیون صنایع مجلس
معتقد است، نمایندگان مجلس باید با توجه به تهدید منافع ملی کشورمان در این
زمینه قاطعانه وارد عمل شده و با تصویب قانونی این کار را ممنوع اعلام
کنند. و لازم است با استفاده از راهکارهای اصولی و علمی در جهتدهی این نوع
تبلیغات در کانالهای داخلی صدا و سیما و آن دسته از کانالهای ماهوارهای
که دشمنی با اسلام و کشور ایران ندارند، تلاش کنند.
انکار شرکتهای داخلی
یکی
از مدیران شرکتی که تبلیغاتش در کانالهای ماهوارهای پخش میشود گفت: این
آگهی هیچگونه ارتباطی با شرکت ما نداشته و شبکههای ماهوارهای به صورت
خودخواسته این کار را انجام دادهاند. همچنین شرکت ما برای جلوگیری از
هرگونه سوءتفاهم اقدام به انتشار اطلاعیهای در این زمینه کرده است.
مسئولان
شرکت دیگر هم درباره تبلیغات آن در شبکههای ماهوارهای به خبرنگار ما
گفت: شرکت ما هیچ تبلیغاتی به صورت مستقیم به شبکههای ماهوارهای نداده
است و ممکن است نمایندگیهای خارجی با هزینههای شخصی خود این آگهیها را
سفارش داده باشند که خارج از پیگیری دفتر مرکزی ایران است چون با آنها
قرارداد نمایندگی بسته شده و آنها میتوانند برای بازارهای خود تصمیمگیری
نمایند. البته در حال رسیدگی به موضوع هستیم تا ببینیم کدام نمایندگی این
آگهی را سفارش داده تا به آنها تذکر دهیم.
لازم به ذکر است برخی بانکهایی که تبلیغاتشان در شبکههای ماهوارهای پخش میشود، در این زمینه پاسخگو نبودند.
وی با اشاره به شرایط وخیم عناصر و گروههای مسلح فعال در سوریه، گفت: هرگروهی ادعا میکند هزاران نفر آماده نبرد دارد ولی در صحنه عملیات، تنها دهها نفر به میدان اعزام میشوند! این فرمانده ارتش آزاد سوریه تاکید کرد: اتاق عملیات گروههای مخالف، به محلی برای تجمع دزدان تبدیل شده و همگی به دنبال منافع خود هستند.
وی که نامش ذکر نشد در برنامه زنده تلویزیونی ادامه داد: اکنون مردم نسبت به کلماتی مثل «مجاهدین» و «انقلابیون» ابراز تنفر میکنند و همه به دنبال فرار از مناطق تحت نفوذ این گروهها