امیر

سلام

امیر

سلام

به بهانه دومین سال انتشار نامه رهبر انقلاب در تایید برجام/ بازخوانی شروط 9 گانه رهبر معظم انقلاب درباره تایید برجام

حضرت آیت الله خامنه‌ای، در نامه‌ای به رئیس‌جمهور، دستورات مهمی پیرامون حفظ منافع ملی و مصالح عالیه کشور در خصوص نحوه اجرای برجام صادر کردند.
بازخوانی شروط 9 گانه رهبر معظم انقلاب درباره تایید برجامبه گزارش گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در نامه‌ای به روحانی رئیس‌جمهور و رئیس شورای‌عالی امنیت ملی، با اشاره به بررسیهای دقیق و مسئولانه برجام در مجلس شورای اسلامی و شورای‌عالی امنیت ملی و عبور این موافقتنامه از مجاری قانونی، دستورات مهمی را در خصوص رعایت و حفظ منافع ملی و مصالح عالیه کشور صادر و با برشمردن تأکیدات و الزامات ۹ گانه در اجرای برجام، مصوبه جلسه ۶۳۴ مورخ ۹۴/۵/۱۹ شورای عالی امنیت ملی را با رعایت این موارد و الزامات تأیید کردند.
 
متن نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:
 
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
 
جناب آقای روحانی
رئیس‌جمهور اسلامی ایران و رئیس شورای عالی امنیّت ملّی (دامت توفیقاته)
 
با سلام و تحیّت؛
اکنون که موافقت‌نامه‌ی موسوم به «برجام» پس از بررسی‌های دقیق و مسئولانه در مجلس شورای اسلامی، کمیسیون ویژه و دیگر کمیسیون‌ها و نیز در شورای عالی امنیّت ملّی، سرانجام از مجاری قانونی عبور کرده و در انتظار اعلام نظر اینجانب است، لازم میدانم نکاتی را یادآور شوم تا جنابعالی و دیگر دست‌اندرکارانِ مستقیم و غیرمستقیم آن، فرصتهای کافی برای رعایت و حفظ منافع ملّی و مصالح عالیه‌ی کشور در اختیار داشته باشید.
 
۱) پیش از هر چیز لازم میدانم از همه‌ی دست‌اندرکاران این فرایند پرچالش، در همه‌ی دوره‌ها از جمله هیئت مذاکره‌کننده‌ی اخیر که در توضیح نقاط مثبت و در اصلِ تثبیت آن نقاط همه‌ی سعی ممکن خود را به کار بردند، و نیز از منتقدانی که با ریزبینیِ قابل تحسین، نقاط ضعف آن را به همه‌ی ما یادآور شدند و مخصوصاً از رئیس و اعضای کمیسیون ویژه‌ی مجلس و نیز از اعضای عالی‌مقام شورای عالی امنیّت ملّی که با درج ملاحظات مهمّ خود، برخی از نقاط خلأ را پوشش دادند، و سرانجام از رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی که با تصویب طرحی محتاطانه، راه درست اجرا را به دولت ارائه کردند، و نیز از رسانه‌ی ملی و نویسندگان مطبوعات کشور که با همه‌ی اختلاف‌نظرها، در مجموع تصویر کاملی از این موافقت‌نامه در برابر افکار عمومی نهادند، قدردانی خود را اعلام دارم. این مجموعه‌ی پر حجم کار و تلاش و فکر در مسئله‌ای که گمان میرود از جمله‌ی مسائل به یاد ماندنی و عبرت‌آموز جمهوری اسلامی باشد، در خور تقدیر و مایه‌ی خرسندی است. به همین دلیل با اطمینان میتوان گفت که پاداش الهی برای این نقش آفرینی‌های مسئولانه، مشتمل بر نصرت و رحمت و هدایت ذات حضرت حق خواهد بود، ان‌شاءالله؛ زیرا وعده‌ی نصرت الهی در برابر نصرت دین او، تخلّف‌ناپذیر است.
 
۲) جنابعالی با سابقه‌ی چند دهه حضور در متن مسائل جمهوری اسلامی، طبعاً دانسته‌اید که دولت ایالات آمریکا، در قضیّه‌ی هسته‌ای و نه در هیچ مسئله‌ی دیگری، در برابر ایران رویکردی جز خصومت و اخلال در پیش نگرفته است و در آینده هم بعید است جز این روش عمل کند. اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا در دو نامه به اینجانب مبنی بر اینکه قصد براندازیِ جمهوری اسلامی را ندارد، خیلی زود با طرف‌داری‌اش از فتنه‌های داخلی و کمک مالی به معارضان جمهوری اسلامی، خلاف واقع از آب درآمد و تهدیدهای صریح وی به حمله‌ی نظامی و حتّی هسته‌ای –که میتواند به کیفرخواست مبسوطی علیه وی در دادگاه‌های بین‌المللی منتهی شود– پرده از نیّت واقعی سران آمریکا برداشت. صاحب‌نظران سیاسی عالَم و افکار عمومی بسیاری از ملّتها، بوضوح تشخیص میدهند که عامل این خصومت تمام‌نشدنی، ماهیّت و هویّت جمهوری اسلامی ایران است که برخاسته از انقلاب اسلامی است. ایستادگی بر مواضع بر حقّ اسلامی در مخالفت با نظام سلطه و استکبار، ایستادگی در برابر زیاده‌طلبی و دست‌اندازی به ملّتهای ضعیف، افشای حمایت آمریکا از دیکتاتوری‌های قرون وسطائی و سرکوب ملّتهای مستقل، دفاع بی‌وقفه از ملّت فلسطین و گروه‌های مقاومت میهنی، فریاد منطقی و دنیاپسند بر سر رژیم غاصب صهیونیست، قلمهای عمده‌ای را تشکیل میدهند که دشمنی رژیم ایالات متّحده‌ی آمریکا را بر ضدّ جمهوری اسلامی، برای آنان اجتناب‌ناپذیر کرده است؛ و این دشمنی تا هنگامی که جمهوری اسلامی با قدرت درونی و پایدار خود، آنان را مأیوس کند ادامه خواهد داشت.
 
چگونگی رفتار و گفتار دولت آمریکا در مسئله‌ی هسته‌ای و مذاکرات طولانی و ملال‌آور آن، نشان داد که این نیز یکی از حلقه‌های زنجیره‌ی دشمنی عنادآمیز آنان با جمهوری اسلامی است. فریب‌کاری آنان در دوگانگی میان اظهارات اوّلیّه‌ی آنان که با نیّت قبول مذاکره‌ی مستقیم از سوی ایران انجام میشد، با نقض عهدهای مکرّر آنان در طول مذاکرات دوساله و همراهی آنان با خواسته‌های رژیم صهیونیستی و دیپلماسی زورگویانه‌ی آنان در رابطه با دولتها و مؤسّسات اروپاییِ دخیل در مذاکرات، همه نشان‌دهنده‌ی آن است که ورود فریب‌کارانه‌ی آمریکا در مذاکرات هسته‌ای، نه با نیّت حل‌وفصل عادلانه، که با غرض پیشبرد هدفهای خصمانه‌ی خود درباره‌ی جمهوری اسلامی صورت گرفته است.
 
بی‌شک حفظ هوشیاری نسبت به نیّات خصمانه‌ی دولت آمریکا و ایستادگی‌هایی که بر اثر آن در طول مسیر مذاکرات از سوی مسئولان جمهوری اسلامی به کار رفت، توانست در موارد متعدّدی، از ورود زیانهای سنگین جلوگیری کند. با این حال، محصول مذاکرات که در قالب برجام شکل گرفته است، دچار نقاط ابهام و ضعفهای ساختاری و موارد متعدّدی است که در صورت فقدان مراقبت دقیق و لحظه‌به‌لحظه،‌ میتواند به خسارتهای بزرگی برای حال و آینده‌ی کشور منتهی شود.
 
۳) بندهای نه‌گانه‌ی قانون اخیر مجلس و ملاحظات ده‌گانه‌ی ذیل مصوّبه‌ی شورای عالی امنیّت ملّی، حاوی نکات مفید و مؤثّر است که باید رعایت شود، با این حال برخی نکات لازم دیگر نیز هست که همراه با تأکید بر تعدادی از آنچه در آن دو سند آمده است،‌ اعلام میگردد.
 
اوّلاً: از آنجا که پذیرش مذاکرات از سوی ایران اساساً با هدف لغو تحریمهای ظالمانه‌ی اقتصادی و مالی صورت گرفته است و اجرائی شدن آن در برجام به بعد از اقدامهای ایران موکول گردیده، لازم است تضمین‌های قوی و کافی برای جلوگیری از تخلّف طرفهای مقابل، تدارک شود، که از جمله‌ی آن اعلام کتبی رئیس‌جمهور آمریکا و اتّحادیه‌ی اروپا مبنی بر لغو تحریمها است. در اعلام اتّحادیه‌ی اروپا و رئیس‌جمهور آمریکا، باید تصریح شود که این تحریمها بکلّی برداشته شده است. هرگونه اظهاری مبنی بر این‌که ساختار تحریمها باقی خواهد ماند، به‌منزله‌ی نقض برجام است.
 
ثانیاً: در سراسر دوره‌ی هشت‌ساله، وضع هرگونه تحریم در هر سطح و به هر بهانه‌ای (از جمله بهانه‌های تکراری و خودساخته‌ی تروریسم و حقوق بشر) توسّط هر یک از کشورهای طرف مذاکرات، نقض برجام محسوب خواهد شد و دولت موظّف است طبق بند ۳ مصوّبه‌ی مجلس، اقدامهای لازم را انجام دهد و فعّالیّتهای برجام را متوقّف کند.
 
ثالثاً: اقدامات مربوط به آنچه در دو بند بعدی آمده است، تنها هنگامی آغاز خواهد شد که آژانس، پایان پرونده‌ی موضوعات حال و گذشته (PMD) را اعلام نماید.
 
رابعاً: اقدام در مورد نوسازی کارخانه‌ی اراک با حفظ هویّت سنگین آن، تنها در صورتی آغاز خواهد شد که قرارداد قطعی و مطمئن درباره‌ی طرح جایگزین و تضمین کافی برای اجرای آن منعقد شده باشد.
 
خامساً: معامله‌ی اورانیوم غنی‌‌شده‌ی موجود در برابر کیک زرد با دولت خارجی در صورتی آغاز خواهد شد که قرارداد مطمئن دراین‌‌باره همراه با تضمین کافی منعقد شده باشد. معامله و تبادل مزبور، باید بتدریج و در دفعات متعدّد باشد.
 
سادساً: مطابق مصوّبه‌ی مجلس،‌ طرح و تمهیدات لازم برای توسعه‌ی میان‌مدّت صنعت انرژی اتمی که شامل روش پیشرفت در مقاطع مختلف از هم‌اکنون تا پانزده سال و منتهی به ۱۹۰ هزار سو است،‌ تهیّه و با دقّت در شورای عالی امنیّت ملّی بررسی شود. این طرح باید هرگونه نگرانی ناشی از برخی مطالب در ضمائم برجام را برطرف کند.
 
سابعاً: سازمان انرژی اتمی، ‌تحقیق و توسعه در ابعاد مختلف را در مقام اجرا به‌گونه‌ای سامان‌دهی کند که در پایان دوره‌ی هشت‌ساله هیچ کمبود فنّاوری برای ایجاد غنی‌سازیِ مورد قبول در برجام وجود نداشته باشد.
 
ثامناً: توجّه شود که در موارد ابهام سند برجام، ‌تفسیر طرف مقابل مورد قبول نیست و مرجع، متن مذاکرات است.
 
تاسعاً: وجود پیچیدگی‌ها و ابهامها در متن برجام و نیز گمان نقض عهد و تخلّفات و فریب‌کاری در طرف مقابل بویژه آمریکا، ایجاب میکند که یک هیئت قوی و آگاه و هوشمند، برای رصد پیشرفت کارها و انجام تعهّدات طرف مقابل و تحقق آنچه در بالا بدان تصریح شده است،‌ تشکیل شود. ترکیب و وظایف این هیئت باید در شورای عالی امنیّت ملّی تعیین و تصویب شود.
 
با توجّه به آنچه ذکر شد، مصوبه‌ی جلسه‌ی ۶۳۴ مورخ ۹۴/۵/۱۹ شورای عالی امنیّت ملّی با رعایت موارد یاد شده تأیید میشود.
 
در خاتمه همان‌طور که در جلسات متعدّد به آن‌جناب و دیگر مسئولان دولتی یادآور شده و در جلسات عمومی به مردم عزیزمان گوشزد کرده‌ام، رفع تحریمها هر چند از باب رفع ظلم و احقاق حقوق ملّت ایران کار لازمی است، لیکن گشایش اقتصادی و بهبود معیشت و رفع معضلات کنونی جز با جدّی گرفتن و پیگیری همه‌‌جانبه‌ی اقتصاد مقاومتی میسّر نخواهد شـد. امید است که مراقبت شود که این مقصود با جدّیّت تمام دنبال شود و بخصوص به تقویت تولید ملّی توجّه ویژه صورت گیرد و نیز مراقبت فرمایید که وضعیّت پس از برداشته شدن تحریمها، به واردات بی‌رویّه نینجامد، و بخصوص از وارد کردن هرگونه مواد مصرفی از آمریکا جدّاً پرهیز شود.
 
توفیقات جنابعالی و دیگر دست‌اندرکاران را از خداوند متعال مسئلت مینمایم.
 
سیّدعلی خامنه‌ای
۲۹ مهرماه4 ۹

رهبر انقلاب ۱۰میلیارد ریال کمک به آوارگان مسلمان و مظلوم میانمار اختصاص دادند


خبرگزاری فارس: رهبر انقلاب ۱۰میلیارد ریال کمک به آوارگان مسلمان و مظلوم میانمار اختصاص دادند

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، در پی نامه رئیس و نماینده ولی‌فقیه در جمعیت هلال احمر به رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص شرایط وخیم مسلمانان روهینگیا در اثر حوادث فاجعه‌آمیز میانمار، حضرت آیت الله خامنه‌ای مبلغ 10 میلیارد ریال به‌عنوان کمک به آوارگان مظلوم و بی‌پناه میانمار اختصاص دادند.

یادگاری‌های سیاه داعش در رقه + تصاویر

گروه تروریستی داعش پس از عقب‌نشینی از پایتخت خلافت خود در سوریه یادگاری‌هایی از خود در این شهر به جا گذاشته است که تماشای آنها خالی از لطف نیست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، در ادامه شکست‌های پی در پی داعش در عراق و سوریه، این گروه تروریستی هفته گذشته شهر رقه - مهمترین پایگاه خود در سوریه - را نیز از دست داد و مجبور به عقب نشینی از شهری شد که زمانی آن را "پایتخت خلافت" خود خوانده بود.

طبق آخرین گزارش‌ها، رقه هم‌اکنون کاملا از تروریست‌های داعش پاکسازی شده است اما تصاویری که از آثار و وسایل به جا مانده از این گروه تروریستی منتشر شده، همچنان یادآور روزهای سیاه سلطه داعش بر این شهر است.

رقه در سال ۲۰۱۴ و همزمان با پیشروی سریع داعش در خاک عراق و سوریه به اشغال این گروه تروریستی درآمده بود.

کمبربند انفجاری تروریست‌های داعش در رقه

آنچه داعش در رقه باقی گذاشت+ تصاویر


یک بمب عمل‌نکرده که داخل بطری آب‌میوه جاسازی شده است

آنچه داعش در رقه باقی گذاشت+ تصاویر


یکی از زندان‌های گروه تروریستی داعش در رقه که آن را در زیر یک استادیوم ورزشی بنا کرده است

آنچه داعش در رقه باقی گذاشت+ تصاویر


شمشیری که داعش در شهر رقه برای گردن زدن از آن استفاده می‌کرده است

آنچه داعش در رقه باقی گذاشت+ تصاویر


گوشی‌های موبایل و وسایل جانبی آنها که تروریست‌های داعش برای ساخت بمب‌های کنترل از راه دور از آنها استفاده می‌کردند

آنچه داعش در رقه باقی گذاشت+ تصاویر


کتاب ریاضی و زبان انگلیسی داعش برای استفاده فرزندان تروریست‌ها

آنچه داعش در رقه باقی گذاشت+ تصاویر


مهدکودکی که به انبار تسلیحاتی داعش تبدیل شده بود

آنچه داعش در رقه باقی گذاشت+ تصاویر


یک کارگاه تسلیحات‌سازی کوچک برای ساخت خمپاره

آنچه داعش در رقه باقی گذاشت+ تصاویر


کتاب آموزش انگلیسی به کودکان با تصاویر و واژگان نظامی

آنچه داعش در رقه باقی گذاشت+ تصاویر


گاو صندوق داعش در داخل یک مرکز جمع‌آوری کمک‌های مالی برای تروریست‌ها

آنچه داعش در رقه باقی گذاشت+ تصاویر


نمونه‌ای از خودروهای بمب‌گذاری شده داعش برای انجام عملیات انتحاری

آنچه داعش در رقه باقی گذاشت+ تصاویر


نمونه‌ای از تونل‌های زیرزمینی داعش در مناطق مختلف شهر

آنچه داعش در رقه باقی گذاشت+ تصاویر


دستبند آویزان شده از دیوار یکی از زندان‌های داعش

آنچه داعش در رقه باقی گذاشت+ تصاویر


یک کارخانه کوچک تولید خمپاره در رقه

آنچه داعش در رقه باقی گذاشت+ تصاویر


خودروهای زرهی خودساخته داعش برای پیشروی حداکثری در مناطق جنگی و انجام عملیات انتحاری

آنچه داعش در رقه باقی گذاشت+ تصاویر


نمونه‌ای از عروسک‌هایی که داعش برای کشتن کودکان در آنها بمب جاسازی می‌کرد

آنچه داعش در رقه باقی گذاشت+ تصاویر


چشم‌بندهایی که در زندان‌های داعش برای بستن چشم زندانیان استفاده می‌شده است

آنچه داعش در رقه باقی گذاشت+ تصاویر


انبار تسلیحات داعش در یک خانه متروکه

آنچه داعش در رقه باقی گذاشت+ تصاویر

 انتهای پیام /

امیر سرتیپ پوردستان در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان: تروریست‌ها را قبل از رسیدن به مرزها نابود خواهیم کرد

امیر سرتیپ پوردستان در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

جانشین فرمانده ارتش درباره ساز و کار نبرد با گروه‌های تروریستی گفت: تروریست‌ها را قبل از رسیدن به مرزها نابود خواهیم کرد.

تروریست‌ها را قبل از رسیدن به مرزها نابود خواهیم کرد/از پهپادها و دوربین‌های مداربسته برای تامین امنیت مرزها استفاده می‌کنیمامیر سرتیپ احمد رضا پوردستان جانشین فرمانده ارتش در گفت و گو با خبرنگار حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  درباره آخرین دستاوردهای دفاعی ارتش و زمان تحویل تانک کرار اظهار کرد: تانک کرار پروژه ای است که وزارت دفاع در حال پیگیری آن است.

جانشین فرمانده ارتش با بیان اینکه در تکمیل پروژه تانک کرار کارشناسان نیروی زمینی ارتش و سپاه نقش داشتند؛ تاکید کرد: با تلاش متخصصان نمونه اولیه تانک کرار آماده شد.

وی ادامه داد: تانک کرار توسط کارشناسان نیروی زمینی ارتش و سپاه شرایط تست را به خوبی گذرانده و قابلیت هایش به تایید رسیده است.

امیر پوردستان اضافه کرد: بنا است وزارت دفاع بستر سازی لازم را کرده و احتمالا(شاید)در صنایع شهید کلاهدوز تانک کرار را در مسیر تولید انبوه قرار دهد.

جانشین فرمانده ارتش با بیان اینکه زمان تحویل تانک کرار توسط وزارت دفاع اعلام خواهد شد بیان داشت: قابلیت های تانک کرار به گونه ای بوده که به نوعی بالاتر از تانک تی۹۰ است که حاصل کار متخصصان داخلی می باشد.

وی در خصوص تامین امنیت مرزها اظهار داشت: اقدامات و پیش بینی های لازم و خوبی در این راستا انجام شده و برای تامین امنیت مرزها از سیستم های مدار بسته و پهپادها استفاده می کنیم.

امیر پوردستان با تاکید براینکه طرح های لازم برای امنیت مرزها را داریم؛ خاطرنشان کرد: اگر در شرایطی که گروهک های تروریستی و تکفیری بخواهند حرکتی را انجام دهند؛ قبل از رسیدن به مرزها آنها را از بین خواهیم برد.

العربیه خبر داد: موافقت مشروط بارزانی با تعلیق همه‌پرسی جدایی کردستان

العربیه خبر داد:

رئیس کردستان عراق با تعیین شرط‌هایی اعلام کرد حاضر است با بغداد درباره نتایج همه‌پرسی جدایی این اقلیم از عراق گفتگو کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ شبکه سعودی العربیه گزارش داد مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق با تعیین شرط‌هایی اعلام کرد حاضر است اجرای نتایج همه‌پرسی جدایی این اقلیم از عراق را به حالت تعلیق درآورد.

العربیه به نقل از اسامه نجیفی، معاون رئیس‌جمهور عراق، که اخیرا با بارزانی دیدار کرده است نوشت او برای گفتگو با بغداد در صورت لغو تحریم‌های اقلیم کردستان این کشور موافقت کرده است.

از سوی دیگر، نیچروان بارزانی، نخست وزیر دولت منطقه کردستان، عراق تاکید کرد فؤاد معصوم، رئیس جمهور این کشور، قرار است به زودی طرحی برای آغاز گفتگوی ملی اعلام کند. 

او گفت: فؤاد معصوم هفته آینده طرحی برای آغاز گفتگوی ملی اعلام خواهد کرد. هدف از این گفتگو‌های بدون قید و شرط، مهار تنش هاست.